czwartek, 7 lipca 2016

ODCIENIE CZERWIENI - Marta Motyl - Wydawnictwo EDIPRESSE Książki





Z materiałów prasowych Wydawnictwa Edipresse Książki:
Czerwień może symbolizować miłość, namiętność, seks, a nawet krew płynącą z ran zadawanych przez innych i przez siebie. Całe spektrum tytułowych odcieni zna główna bohaterka powieści – biseksualna studentka żądna erotycznych przygód i uzależniona od samookaleczania się. Autorka książki Marta Motyl nie ujawnia, ile z opisanych historii faktycznie pokrywa się z jej życiem. Równocześnie nie boi się poruszać kontrowersyjnych tematów, które stanowią tabu oraz pobudza wyobraźnię czytelników dzięki odważnym scenom seksu. Prowokacyjna powieść „Odcienie czerwieni” ukazała się 2 marca nakładem Edipresse Książki.

Powieść stanowi zapis wspomnień i przemyśleń Magdy, której życie zdominowały dwa uzależnienia – od miłości i od bólu. Bezpruderyjna studentka sztuki, bardziej niż malarstwem, zachwyca się nastoletnimi dziewczynami przypominającymi Lolitę. Przyciąga też do siebie niebezpiecznych mężczyzn. Bohaterka wspomina, jak weekendy spędzała w klubach, niczym drapieżnik polując na nową ofiarę, która pozwoliłaby jej zaspokoić seksualny głód. W ten sposób Magda nie tylko realizowała seksualne fantazje, ale zagłuszała też lęk przed zaangażowaniem i samotnością.
Lecz nawet wśród tych, których wybrałam, żaden kochanek nie był dla mnie szczególny. Po prostu wymienialiśmy się usługami. (…) Kosztowałam nie resztek, lecz esencji życia. Wtedy wyrzucałam sobie, że używam człowieka jak przedmiotu. Jednak wyrzuty nie zmieniały mojego zachowania. A ono także mnie uprzedmiotowiało.

Magda opowiada, jak zaczęła odkrywać swój biseksualizm. Pierwszy raz poczuła pożądanie do kobiet, kiedy oglądała ich nagie ciała uwiecznione na dziełach sztuki podczas zajęć na uniwersytecie. Następnie rozbierała wzrokiem koleżanki ćwiczące na lekcjach wychowania fizycznego oraz dziewczęta idące ulicą. Zawsze fascynowały ją te najmłodsze, o jędrnych i sprężystych ciałach. Taka też była poznana przypadkowo Majka, nazywana nimfetką. Bohaterki wkrótce zostały kochankami, urządzały również erotyczne pokazy dla sponsora Mai.

Na pokazach coraz ufniej oddawałyśmy się w swoje ręce, spragnione namiętności jak nigdy. A może spragnione jej jak zawsze? Już nie przeszkadzał mi widz, przywykłam. Kiedy przesadzał i tą przesadą mnie dekoncentrował, wmawiałam sobie, że przed łóżkiem siedzi robot, którego jedyną funkcją jest masturbacja. Jeżeli nie poświęcałam mu uwagi, niezauważalnie wtapiał się w tło. Istniała wyłącznie Majka.

Książka obfituje w sceny seksu – niektóre z nich są naturalistyczne i przedstawione z fotograficzną wręcz dokładnością, a inne poetyckie i pełne wrażliwości. Każda z nich może jednak z powodzeniem pobudzić wyobraźnię i spowodować u Czytelnika szybsze bicie serca. Narratorka opisuje także historię swojego burzliwego związku z Igorem, studentem psychologii i artystą uzależnionym od narkotyków. Magda przyznaje, że mężczyzna, którego określiła miłością swojego życia, traktował ją jak swoją własność do zaspokojenia seksualnych potrzeb i przyniósł wiele bólu. Bohaterka zaczyna myśleć, że jest stworzona do cierpienia, szuka miłości i akceptacji, jednak nie może ich nigdzie znaleźć. Swoją frustrację wyładowuje poprzez samookaleczanie. W retrospekcji Magda wyjaśnia, jak ukształtowała ten nawyk w pełnym agresji dzieciństwie, przeżytym z ojcem alkoholikiem i despotyczną matką.

Odprężało mnie przesuwanie żyletką po udach; dzięki niej odzyskiwałam spokój. Nareszcie nie rozpamiętywałam tego, co było, nie stresowałam się tym, co jest, i nie martwiłam się, co będzie.

Akcja książki osadzona jest w Łodzi. Czytelnicy poznają prawdziwe miejsca, takie jak OFF Piotrkowska, a także współczesne realia, gdzie studenci próbują odnaleźć swoją życiową drogę, blogerki wyznaczają aktualne trendy, a nastolatki sprzedają swoje dziewictwo sponsorom, którzy w zamian mają zapewnić im życie na wysokim poziomie.
  

2 komentarze:

  1. Kobieca literatura na długie jesienne wieczory.

    OdpowiedzUsuń
  2. 38 yr old Help Desk Operator Salmon Caraher, hailing from Fort Saskatchewan enjoys watching movies like Baby... Secret of the Lost Legend and Wood carving. Took a trip to Major Town Houses of the Architect Victor Horta (Brussels) and drives a Ferrari 625 TRC Spider. zobacz post

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję za każdy komentarz :)